گپ فرهنگی
پنجشنبه 23 آذر 1391 :: نویسنده : mkafi

یكی از نیازهای اساسی انسان، نیاز جنسی است. راه‌های برطرف كردن نیاز جنسی در طول تاریخ، راه‌های مشروع و قانونی و راه‌های غیرمشروع و غیرقانونی بوده و هست. طبیعی است كه در طول تاریخ ارضای نیاز جنسی از راه‌های مشروع و قانونی از یك نسبیت بالایی (به لحاظ میزان عمر افراد كه تحت پوشش ازدواج قرار می‌گیرند، به لحاظ راه‌هایی مقبول و مشروعی كه از طریق ادیان، قانون و عرف تعریف می‌شوند) نسبت به ارضای نیاز جنسی از طریق روابط نامشروع برخوردار بوده است.

یكی از مسائل جدی جامعه معاصر ایران، رو به افزایش بودن روابط جنسی نامشروع و غیرقانونی‌ای‌ است كه به صورت ظاهر و پنهانی در جامعه در حال گسترش یافتن است. حال سؤال این است كه عوامل اجتماعی، فرهنگی، رسانه‌ای، اقتصادی، سیاسی، گسترش فحشاء در جامعه معاصر ایران كدامند؟

در این نوشتار فحشاء به هر گونه رابطة جنسی نامشروع یا غیرقانونی اطلاق می‌شود. همچنین افراد مبتلا به فحشاء در سه دسته مبتلایان به فحشای ذهنی (كسانی كه تصور و خیال روابط جنسی نامشروع یا غیرقانونی را در سر می‌پرورانند)، مبتلایان به فحشای زبانی (كسانی كه علاوه بر فحشای ذهنی، گاهی نیز زبان به  توصیف روابط جنسی نامشروع یا غیرقانونی می‌گشایند و سخنی از باب «وصف العیش، نصف العیش» بر زبان جاری می‌سازند) و مبتلایان رفتاری (كسانی كه افزون بر دو فحشای ذهنی و زبانی، به طور عملی نیز روابط نامشروع جنسی را برقرار می‌كنند).

جوامع نیز به لحاظ فحشاء متفاوتند كه می‌توان آنها را با معیارهایی رتبه‌بندی كرد. یكی از این معیارها دسته‌بندی جوامع، بر اساس مبتلایان به فحشاء در جامعه است؛ مثلا جوامعی كه فقط پسران آن مبتلا به روابط جنسی نامشروع هستند (به شكل لواط و هم‌جنسگرایی سنتی)، جوامعی كه هم پسران و هم دختران آن مبتلا به روابط جنسی نامشروع می‌باشند (به شكل لواط و مساحقه و با جنس مخالف)؛ جوامعی كه افزون بر دو مورد قبلی مردان متأهل آن نیز مبتلا به فحشاء جنسی هستند؛ و سرانجام و بدتر از همه جوامعی كه افزون بر سه مورد قبلی، زنان متأهل آن نیز مبتلا به روابط جنسی نامشروع هستند.

پدیدة روابط نامشروع جنسی به شكلهای در اكثر شهرهای ایران معاصر وجود دارد، گاهی آشكار و گاهی پنهان، مواردی با همجنس و مواردی با جنس مخالف، مواردی در قاعده هرم اجتماعی و میان اقشار مختلف مردم عادی و مواردی در لایه‌های بالای هرم اجتماعی. این كه چه اقشاری مبتلا به روابط جنسی نامشروع هستند، از اهمیت خاصی برخوردار است، مثلا روابط جنسی نامشروع فقط در اقشاری وجود دارد كه فقط با خانمها سروكار دارند، مثل پاره‌ای از كسبه و فروشندگان، رانندگان وسایل نقلیه عمومی، یا این كه روابط جنسی نامشروع دیگر اقشار جامعه را هم در برمی‌گیرد، مثلا آیا شامل معلمان، اساتید دانشگاه‌ها، روحانیون، مسؤلان سیاسی، نظامی، امنیتی... نیز می‌شود یا نه؟ این امر مسلم است كه هر چه روابط جنسی نامشروع به طرف رأس هرم اجتماعی پیش‌رود و لایه‌های بالای هرم اجتماعی را بیشتر در بر گیرد، مسأله حادتر و شدیدتر خواهد بود، بین رده‌های سنی گوناگون (هر چه سن مبتلایان دختر و پسر در این مسأله پایین‌تر باشد مسأله حادتر است)، بین مسؤلان و غیرمسؤلان، ...

به عبارت دیگر جامعه‌ای جامعه فحشاءافزا تلقی می‌شود كه اولا فحشاء به طور افقی به همة اقشار موجود در قاعده هرم اجتماعی گسترش یابد و ثانیا افزون بر آن ابتلای به فحشاء به صورت عمودی نیز از طرف قاعدة هرم اجتماعی به طرف رأس هرم افراد بیشتری را در برگیرد.

عوامل

عواملی كه برای افزایش فحشاء در ادامه مطرح می‌شوند، بیشتر جنبة فرضیه‌‌ای دارند كه شایسته است در یك تحقیق میدانی ملی مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرند.

عوامل اقتصادی (افزایش درآمد افراد، درآمد و استقلال مالی پیدا كردن بسیاری از زنان، بهبود وضعیت معیشتی مردم، در دسترس بودن مكانی برای خلوت كردن، هزینه‌های سنگین ازدواج، مهریه‌های بالا،  

عوامل اجتماعی (اجازه یافتن حضور خانمها در بیرون خانه به منظور كار یا تفریح، عدم وجود راه‌های متعدد مشروع و قانونی برای ارضای جنسی جوانان، عدم ارضای تنوع‌طلبی مردان از راه‌های مشروع، ایجاد و طولانی شدن دورة جوانی،‌ افزایش یافتن سن ازدواج به دلیل تحصیلات عالیه در پسران و دختران و خدمت سربازی در پسران،

عوامل رسانه‌ای (برقراری ارتباط آسان و سریع بین مردان و زنان به وسیله تلفن همراه و اینترنت، كاهش قبح و زشتی روابط جنسی نامشروع به وسیلة رسانه‌های داخلی و خارجی، قبیح شدن روابط جنسی مشروع غیر از ازدواج دائمی به وسیلة رسانه‌های داخلی، كاهش قبح طلاق،  

جامعه‌ای فحشاءافزا است كه گسترش فحشاء در آن عمودی و رو به بالا باشد، چرا كه این گسترش قابل كنترل نیست. اما گسترة فحشاء در عرض و قاعده هرم اجتماعی قابل كنترل است.    





نوع مطلب : جامعه‌شناسی عمومی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 23 آذر 1391 12:44 ق.ظ
hamrah ba eshgho alaghe
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :