گپ فرهنگی
شنبه 17 فروردین 1392 :: نویسنده : mkafi
عناصر تاثیرگذار در سبك زندگی


نویسنده: دكتر مجید كافی


سبك زندگی در ایران معنای تعریف شده و درستی ندارد و هر كس بر اساس آموخته ها و گمان خود معنایی را از سبك زندگی درك می كند. سبك زندگی نخستین بار توسط وبر در كتاب «اخلاق سرمایه داری »مطرح شد. قبل از وبر، ماركس بحث طبقات جامعه را مطرح كرده بود و وبر به جای اصطلاح طبقات ماركس «سبك زندگی» را جایگزین این اصطلاح كرد. سبك زندگی در اصطلاح به معنای روح زندگی است كه شامل قواعد اقتصادی و اصول هدایت كننده زندگی است. در روانشناسی منظور از سبك زندگی نظریه شخصیت است كه شامل بینش ها و نگرش های فردی است. در مطالعات امریكایی سبك زندگی، دقیقاً به معنای فرهنگ زندگی، آداب و رسوم، ارزش ها و هنجارهایی است كه افراد جامعه به كار می گیرند.

     سبك زندگی در جامعه تحت تاثیر چند عنصر اساسی است از جمله این عناصر تبلیغات است. با توجه به این كه تبلیغات امروزه جایگاه ویژه ای در زندگی مدرن یافته است و به عنوان یك صنعت شناخته می شود كه قادر است تاثیر عمده ای در افكار و عقاید جوامع داشته باشد. تبلیغات همانگونه كه بر عقاید افراد جامعه می تواند تاثیر داشته باشد، می تواند سبك زندگی جامعه را نیز متاثر كند. اما مهمترین نكته این است كه تبلیغات چه مفاهیمی از سبك زندگی را می تواند تحت الشعاع قرار دهد؟ اگر اصول و قواعد حاكم بر سبك زندگی، اصول اساسی زندگی باشد تبلیغات در آن تاثیری ندارد و تنها می تواند ساختار ظاهری آن را تغییر دهد و بن مایه های هویتی یك جامعه را دستخوش تغییر نخواهند كرد. اما تبلیغات در اصول هویتی فرد، تاثیر گذار نیست و تنها تعاریف مختلف از سبك زندگی را می تواند دستخوش تغییر كند. به عنوان مثال تبلیغات نمی تواند اسراف را موجه جلوه دهد اما رفتار و ذهن افراد جامعه را می تواند تغییر دهد چنانكه رفتاری را كه اسراف محسوب می شده دیگر اسراف نپندارند.
     تبلیغات به عنوان تنها عامل اصلی و تعیین كننده در تغییر سبك زندگی جوامع نیست اما می تواند با بهره گیری از عوامل بیرونی و محیطی كه قدرت تاثیر گذاری در هنجار های اجتماعی را دارند اصول فكری یك جامعه را تغییر دهد. با تغییر در اصول فكری است كه می توان ادعا كرد كه تبلیغات توانسته است سبك زندگی جامعه را طبق سیاست های مطلوب خود تغییر دهد.
     ٭ جامعه شناس و استاد حوزه و دانشگاه
    
 روزنامه ایران، شماره 5204 به تاریخ 27/7/91، صفحه 13 (دین و اندیشه)




نوع مطلب : سبك زندگی، مصاحبه‌ها، فرهنگ و فرهنگ شناسی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :